Geldzaken ordenen

Het is zeer belangrijk om uw geldzaken op orde te krijgen en vervolgens op orde te houden. Door een overzichtelijke administratie bij te houden, weet u precies wat uw inkomsten en uitgaven zijn. Bovendien kunt u op deze manier bijhouden waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat. Zo kunt u zichzelf voorbereiden op onverwachte en noodzakelijke uitgaven.

Geldzaken ordenen tips

Het is niet altijd gemakkelijk om uw geldzaken op orde te krijgen en te houden. Om deze reden volgen hier enkele tips die u wellicht kunt gebruiken.

  • Zorg voor een overzichtelijke administratie:
    U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een huishoudboekje. Hierdoor heeft u al uw inkomsten en uitgaven op een overzichtelijke manier bij elkaar staan.
  • Zorg dat u uw administratie regelmatig bijwerkt:
    Wanneer u regelmatig uw administratie bijwerkt, weet u zeker dat u niets vergeet en voorkomt u dat u ineens met een berg aan administratiewerk zit. Lees anders deze tips voor uw boekhouding / administratie uitbesteden van boekhouding en administratie.
  • Zorg voor een overzicht van de maandelijkse inkomsten en uitgaven:
    Op deze manier kunt u duidelijk zien of de inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn. Merkt u vervolgens dat de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten? Dan kan u op zoek gaan naar een oplossing. Ook wanneer u merkt dat u aan het einde van de maand geen grote buffer overhoudt, kan het handig zijn om uw uitgavengedrag aan te passen en te sparen voor onverwachte uitgaven.
  • Zorg voor onderscheid in uw post:
    Zorg dat u uw belangrijke post onderscheidt van de overige post. U kunt uw belangrijke post bijvoorbeeld verzamelen in een klapper of een box zodat u er zeker van bent dat u alle belangrijke papieren op één plek hebt en dat u niets kwijtraakt of over het hoofd ziet. 
  • Zorg dat u uw rekeningen op tijd betaalt:
    Door al uw rekeningen op tijd te betalen voorkomt u dat u boetes ontvangt en extra geld zal moeten betalen.
  • Zorg dat u weet wanneer bepaalde verzekeringen, abonnementen en contracten aflopen:
    De meeste mensen hebben meer verzekeringen, abonnementen en contracten lopen dan waar zij zich bewust van zijn. Om deze reden is het handig om bij te houden welke u heeft lopen en wanneer deze aflopen. Dit is een eenvoudige manier om onnodige problemen te voorkomen.

Uw woonsituatie is een belangrijk facet van uw leven en daarnaast wellicht een van uw grootste kostenposten. Heeft u een hypotheek? Dan is het een goed idee om regelmatig na te kijken hoe het ervoor staat. Het is namelijk mogelijk dat de waarde van uw woning en de hypotheekrenten veranderen. Wanneer u uw huis wil verkopen of wanneer u wil verhuizen naar een seniorenwoning, een verzorgingstehuis of een seniorencomplex, is het verstandig om de waarde van uw woning, uw restschuld en/of de overwaarde te controleren.

Terug naar Financieel